انواع دستگاه جوش لوله پلاستیکی و کاربرد آن‌ها
نوشته شده توسط : آوا حسینی

دستگاه جوش لوله پلاستیکی: امروزه استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن EX3) در صنعت و پروژه‌های عمرانی رو به افزایش است. برای بهره‌مندی از لوله‌های پلی‌اتیلن نیاز به اتصالات پلی‌اتیلن است که براساس کاربرد متفاوت است.

انواع دستگاه جوش لوله پلاستیکی و کاربرد آن‌ها

دستگاه‌های جوش پلی‌اتیلن در سه مدل وجود دارند که بر اساس کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن و شرایط پروژه مورد نظر انتخاب می‌شوند.

  1. دستگاه جوش بات فیوژن (جوش لب به لب)
  2. دستگاه جوش الکتروفیوژن
  3. دستگاه جوش اکسترودر

1. دستگاه جوش بات فیوژن (Butt fusion) (جوش لب به لب)

جوشکاری به روش لب به لب با صفحه داغ (Butt fusion) در صورت درست انجام شدن یکی از بهترین جوش‌های اتصالات لوله‌های پلی‌اتیلن است.
از این نوع جوشکاری برای لوله‌هایی می‌توان استفاده نمود که از نظر قطر و ضخامت و جنس برابر و یکسان باشند.
از روش بات فیوژن در شبکه‌های توزیع فاضلاب، آبرسانی و آتش‌نشانی در فشارهای مختلف استفاده می‌شود.

2. دستگاه جوش الکتروفیوژن

جوشکاری به روش الکتروفیوژن بیشتر در شبکه های گازرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

3. دستگاه جوش اکسترودر

دستگاه جوش اکسترودر دستگاهی است که به صورت دستی برای ترمیم جوش و اتصالات لوله پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن LLD209) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دستگاه جوش در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.
کیفیت جوش علاوه بر قوانین و اصول جوشکاری که جز نکات پایه است، بستگی به مناسب بودن دستگاه جوش مورد استفاده و تجهیزات و لوازم جانبی دارد.
برای افزایش سرعت کار و کیفیت جوش و کاهش هزینه‌های ناشی از نصب و اجرای لوله و اتصالات پلی‌اتیلن از دستگاه جوش پلی‌اتیلن در این زمینه استفاده می‌شود.

مزایای لوله‌های پلی‌اتیلن

1. مقاومت در برابر خوردگی گالوانیکی

این خصوصیت در واقع مهم‌ترین عامل استفاده ازاین لوله‌ها در دریا می‌باشد چرا که ترکیب هوا و آب خصوصاً آب دریا برای لوله هایفلزی متعارف بسیار خورنده است شایان ذکر است خوردگی گالوانیکی لوله‌های پلی‌اتیلن تقریباً صفر است.

2. مقاومت در برابر پوسیدگی سایش و ضربه

این خاصیت به همراه خصوصیت قبلی عامل افزایش قابل توجه عمر مفید این لوله‌ها نسبت به لوله‌های دیگر می‌باشد.

3. خاصیت انعطاف‌پذیری مناسب

این خاصیت باعث سهولت نصب این لوله‌ها و نیاز به کاربرد اتصالات کمتر می‌گردد.

4. سبکی وزن

این لوله‌ها نسبت به لوله‌های فولادی دارای وزن بسیار کمتری بوده در نتیجه حمل و نقل و انبار نمودن آن‌ها آسان‌تر بوده و با هزینه کمتری انجام می‌شود.

5. مقاومت عالی در برابر زمین‌لرزه و رانش زمین

با توجه به میزان ضرب کشش بالا در مواد پلی‌اتیلن و استحکام کافی در برابر فشار ضربه‌ای لوله‌های پلی‌اتیلن بهترین مقاومت را در برابر ارتعاشات زمین‌لرزه و جابجایی لایه‌های خاک نشان می‌دهند.

6. قابلیت اتصال بسیار محکم بدون نشتی و در عین حال انعطاف‌پذیر

این اتصال قوی به وسیله جوشکاری یا اتصال از طریق فلنج و stub end حاصل می‌گردد.

7. مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید

8. هزینه پایین تعمیر و نگهداری

به دلیل خصوصیات مناسب لوله‌های پلی‌اتیلنی معمولاً این لوله‌ها در یک بازه زمانی طولانی نیاز به تعمیر ندارد و در صورت نیازبه تعمیر لوله‌های فولادی با مشکلاتی همراه بوده و بالطبع با هزینه بالایی انجام می‌شود.

معایب لوله‌های پلی‌اتیلن

در هنگام کاربرد لوله و اتصالات پلی‌اتیلن در دریا برای آن‌ها مسائلی همچون امکان تحت فشار بودن جرم‌گرفتگی لوله تخلیه هوا در معرض امواج و جریانات دریایی بودن مطرح می‌باشد که در هنگام طراحی و نصب باید مدنظر قرار گیرند.
همچنین این لوله به تمرکز تنش بسیار حساس است. بنابراین باید در نصب آن‌ها دقت کافی صورت گیرد.

 جوش الکترو فیوژن

  • دراین اتصال حرارت لازم برای سیال کردن پلی‌اتیلن توسط المنت‌هایی که با عبور جریان الکتریسیته تولید گرما می‌کنند ایجاد می‌شود المنت پس از انجام اتصال در محل باقی می‌ماند. این اتصال برای لوله‌های با قطر کمتر از 500 مناسب است و برای لوله‌های با قطر زیاد هزینه و مشکلات زیادی به همراه دارد.
  1. مقاومت در برابر خوردگی گالوانیکی
  2. مقاومت در برابر پوسیدگی سایش و ضربه
  3. خاصیت انعطاف‌پذیری مناسب
  4. خاصیت جمع‌شوندگی بسیار بالا در راستای لوله
  5. سبکی وزن
  6. قابلیت اتصال بسیار محکم بدون نشتی و درعین حال انعطاف‌پذیر
  7. مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  8. دارا بودن خصوصیات هیدرولیکی بسیارمناسب
  9. هزینه پایین تعمیر و نگهداری

دستگاه جوش پلی‌اتلین چیست؟

یک فرآیند ترموفوژن است که شامل گرمایش همزمان انتهای دو بخش لوله و اتصالات پلی‌اتیلن است که باید به آن متصل شوند، تا زمانی که در هر سطح تماس به حالت ذوب برسد. سپس دو سطح با هم تحت فشار کنترل شده برای یک زمان خنک‌کننده خاص جمع می‌شوند و یک همجوشی تشکیل می‌شود. مفصل حاصل به‌طور کامل مقاوم در برابر بارهای خارجی است و عملکرد مشابهی را تحت فشار به لوله خود دارد. یک صفحه الکتریکی بخار برای بالا بردن دما از انتهای لوله به دمای فیوز مورد نیاز استفاده می‌شود. الکتروفیوژن یک روش اتصال MDPE، (پلی‌اتلین سنگین HDPE و دیگر لوله‌های پلاستیکی با استفاده از اتصالات ویژه است که دارای عناصر گرمایش الکتریکی ساخته شده‌اند که برای جوش مشترک با یکدیگر استفاده می‌شوند. برای اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن به لوله‌های اندازه‌گیری شده ۹۰ میلی‌متر، می‌توان از متصل کردن بافت استفاده کرد. مفصل حاصل، اگر به درستی ساخته شود، همانند لوله اولیه قوی است و می‌تواند تمام بارهای اعمال شده در طول نصب و عملیات معمول را تحمل کند.

 

جوشکاری اکسترودر چیست؟

 

دوجداره فاضلابی ثقلی با سایز بزرگ‌تر از ۸۰۰ میلی‌متر، اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن دو جداره فاضلابی ثقلی به آدمرو و ساخت اتصالات دست‌ساز استفاده می‌شود. ابتدا لبه‌های دو لایه یا لوله‌های پلی‌اتیلن CRP100 دو جداره فاضلابی ثقلی و اتصال توسط سشوار حرارت داده می‌شود سپس توسط دستگاه اکسترودر دستی مواد مذاب پلی‌اتیلن بین دو لبه تزریق می‌شود، تغذیه مواد به شکل مفتول بوده و با کمک کاردک مخصوص شکل می‌گیرد. در این روش مهارت و دقت جوشکار حایز اهمیت می‌باشد. جوش اکسترودر بهترین روش اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن EX5 دو جداره فاضلابی ثقلی از نظر آب‌بندی و مقاومت مکانیکی می‌باشد ولی این روش نسبت به روش‌های دیگر زمان بیشتری لازم دارد و قابل اجرا در قطرهای کوچک لوله‌های پلی‌اتیلن دو جداره فاضلابی ثقلی نمی‌باشد.
پرکاربردترین روش مورد استفاده برای اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن و همچنین اتصال لوله‌ها به اتصالات پلی‌اتیلنی، دستگاه جوش پلی‌اتیلن (بات فیوژن) است. جوش لب به لب باکیفیت به دست اپراتورهای آموزش دیده و با استفاده از دستگاه‌های جوش لب به لب با کیفیت و در شرایط خوب حاصل می‌شوند. دستگاه جوش پلی‌اتیلن باید قابلیت‌های زیر را داشته باشد:

– هم راستا کردن سر لوله‌ها
– نگهداشتن لوله‌ها
– روبرو نگه داشتن سر لوله‌ها به‌صورت موازی و عمود بر خط مرکزی لوله
– حرارت دادن سر لوله‌ها
– اعمال نیروی جوش مناسب

قبل از شروع جوشکاری با دستگاه جوش پلی‌اتیلن باید اطمینان حاصل شود که لوله دارای یک زاویه مستقیم با توجه به محور خود باشد. اگر زاویه مستقیم نبود، باید لوله را با گیوتین برش دهید. انتخاب گسترده‌ای از سیستم‌های اتصال با کیفیت بالا (اتصالات الکترود)، ماشین‌آلات، ابزار و لوازم نماینده یک روش آگاه و راه‌حل برای نیازهای مشتریان برای سیستم‌های فشار بالا است. استفاده از انواع مختلف الکترود جوشکاری برای جوشکار خواص جوش مانند مقاومت آن در برابر خوردگی و مقاومت را تعیین می‌کند. الکترودها جریان را از طریق فلز جوش به منظور پیوستن به دو قطعه ایجاد می‌کنند. این فلز نوع جوشکاری مورد نیاز را تعیین می‌کند.

 علت شکستگی جوش لوله پلی‌اتیلن چیست؟

عدم رعایت استانداردهای روش‌های جوشکاری در پروژه می‌تواند خسارت‌های غیر قابل جبرانی را به بار آورده و عملیات لوله‌گذاری با مشکلات زیادی مواجه شود یک اپراتور جوشکاری می‌بایست دستورالعمل‌ها را به خوبی رعایت و از ماشین جوش خود در عملیات جوشکاری اطمینان کافی را داشته باشد.

  • ماشین جوش می‌بایست دارای کالیبراسیون دورای بوده و قطعات مورد استفاده صحیح و سالم باشند.
  • عملکرد هیتر می‌بایست با ترمومتر دیجیتال هر روز کنترل و صفحه گرانیتی هیتر بدون خط و خش باشد.
  • گیج فشار کالیبره بوده و هیچگونه خطائی در حین عملیات جوشکاری نداشته باشد.
  • عملیات رنده‌کاری صحیح و دو سر لوله بعد از عملیات بر روی همدیگر مماس باشند.
  • فشار هیدرولیک کنترل و مطابق با جدول جوشکاری انجام شود.

ترفند یک جوش پلی‌اتیلن استاندارد چیست؟

در عملیات جوشکاری دو عامل بسیار مهم و از اهمیت زیادی برخوردار است:
1-دما    2-فشار

یک اپراتور می‌بایست همیشه دمای هیتر را کنترل و مناسب با نوع لوله دما را انتخواب نماید.
فشار در عملیات جوشکاری نقش بسیار مهمی را خواهد داشت با به‌دست آوردن فشار درگ و اعمال فشار جدول جوشکاری می‌توانیم یک جوش با کیفیت را از اوپراتور و دستگاه جوش داشته باشیم. زمان عملیات جوش می‌بایست مطابق با جدول جوشکاری رعایت و دو سر لوله ذوب شده به آرامی و در مدت زمان 10 ثانیه در یکدیگر ممذوج شوند. گرده جوش به‌دست آمده می‌بایست به اندازه ضخامت لوله باشد.

نکات مهم در جوشکاری پلی‌اتیلن چیست؟

1- به‌دست آوردن فشار درگ صحیح و اعمال فشار جدول جوشکاری دو عامل مهم در جوشکاری می‌باشد.
2- روغن مورد استفاده در دستگاه هیدرولیک می‌بایست از نوع بهران 68 هیدرولیک باشد.
3- نوع گرانیت و یا تفلون صفحه هیتر می‌بایست از نوع تفلون صنعتی نسوز با ضخامت 6 میکرون باشد.
4- شفت‌های هیدرولیک می‌بایست سالم و بدون خلل و فرج باشد.
5- نوع تیغه استفاده شده روی رنده می‌بایست از فولاد CK60 و یا CK90 باشد.
6- شاسی دستگاه باید تراز و بدون تابیدگی باشد.
7- شلنگ‌های هیدرولیک باید از نوع فشار قوی و دو نخ باشد.

عوامل مهم در جوشکاری پلی‌اتیلن چیست؟

در عملیات جوشکاری تجهیز کارگاه صورت گرده و با ایجاد یک چادر و موقعیت اجرای لوله‌گذاری مقدمات کار فراهم گردد.
موتور برق مناسب از الزامات شروع جوشکاری پلی‌اتیلن می‌باشد، در عملیات جوشکاری می‌بایست دو سر انتهایی لوله مسدود شده تا کوران باد صفحه هیتر را سرد نکند. بعد از عملیات رنده‌کاری جهت تمیزکاری دو سر لوله از الکل ایزوپروپیل استفاده شود. لوله‌ها حتماً مطابق با استاندارد دپو و بعد از جوشکاری روی غلتک‌های مناسب به جلو هدایت شوندسعی شود همیشه ماشین جوش ثابت و لوله در اختیار دستگاه جوش قرار گیرد. عملیات خنک‌کاری در داخل و خارج دستگاه به‌صورت کامل رعایت شود.

چگونه لوله‌های پلی‌اتیلن جوشکاری شده را خنک‌کاری کنیم؟

در عملیات جوشکاری پلی‌اتیلن حتماً می‌بایست نکات جوشکاری دقیق و مطابق استاندارد رعایت شود با توجه به این‌که آمورف‌های مولکولی در جوشکاری پلی‌اتیلن همدیگر را جذب می‌کنند استفاده از هرگونه مایعات در خنک‌کاری باعث شکستگی و ایجاد تخلخل در جوش خواهد شد و جوش به راحتی ترد و شکننده خواهد شد، لوله جوشکاری شده می‌بایست در مدت زمان مناسب و تحت فشار هیدرولیکی خنک و بعد از اتمام مدت زمان در خارج دستگاه هم زمان خنک‌کاری رعایت شود. استفاده از هر نوع مایعات، دستمال خیس جهت خنک‌کاری ممنوع می‌باشد.

فشار درگ چیست؟

اپراتور جهت جوشکاری لوله پلی‌اتیلن با ماشین جوش می‌بایست بعد از بستن و محکم کردن لوله‌ها در داخل فک‌ها با فشار هیدرولیکی اعمالی جک‌های دستگاه را به حرکت در آورده و در زمانی که جک‌ها به حرکت در آمدند فشار به‌دست آمده را ثبت و به فشار جدول اعمال نمایید فشار حرکتی و فشار هیدرولیکی به‌دست آمده به فشار درگ معروف می‌باشد. با توجه به طول لوله، نحوه بستن فک‌ها (شل یا سفت)، نوع روغن هیدرولیک، فشار درگ در هر بار از جوشکاری قابل تغییر و متفاوت خواهد بود.

ضخامت و اندازه بیده جوش چقدر باید باشد؟

در عملیات جوشکاری لوله‌های پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن 22B02) که در فشارهای مختلف می‌باشد اندازه و ضخامت بیده بسیار متفاوت است. علت متفاوت بودن بیده به دلیل ضخامت لوله پلی‌اتیلن در فشارهای 4-6-10-16 می‌باشد هر چه فشار بیشتر باشد ضخامت بیده می‌بایست بیشتر باشد اندازه ضخامت بیده در حین عملیات جوشکاری امکان‌پذیر خواهد بود. رعایت زمان ایجاد لبه و زمان نفوذ گرمایی می‌تواند در نوع بیده به‌دست آمده تأثیرگزار بوده و لک بیده خوب و مناسب را ایجاد نماید بیده به‌دست آمده در داخل و خارج لوله قابل برداشتن بوده و آسیبی به لوله نخواهد زد.
دمای هیتر جوش پلی‌اتیلن می‌بایست همیشه ثابت باشد.

لوله‌های پلی‌اتیلن در گریدهای PE80 و PE100 قابلیت تولید را در شبکه‌های آب‌رسانی، گازرسانی و فاضلاب دارند. بر اساس نوع مواد استفاده شده در لوله اپراتور می‌بایست دمای هیتر را تنظیم و در جوشکاری استفاده نماید. جهت جوشکاری لوله‌های پلی‌اتیلن با مواد PE80 از دمای 200-210 درجه سانتی‌گراد استفاده شده و لوله‌های گرید PE100 دمای 220-230 درجه سانتی‌گراد می‌باشد، با تغییر قطر لوله و فشار لوله دما به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد و مدت زمان تغییر خواهد داشت. از بالا بردن دمای هیتر در عملیات جوشکاری جداً اجتناب نموده تا مواد UV  داخل پلی‌اتیلن از بین نرود و چسبندگی داخل لوله کاسته نشود.

نوع روغن مورد استفاده در دستگاه چیست؟

دستگاه‌های جوش پلی‌اتیلن به دلیل داشتن سیستم هیدرولیکی و داشتن پمپ روغن می‌بایست از روغن روان و قابلیت هیدرولیکی شدن داشته باشند. بهترین و مناسب‌ترین روغن جهت سیستم یونیت هیدرولیک و جک‌های هیدرولیک، روغن 68 بوده و استفاده از روغن‌های دیگر مثل روغن قرمز هیدرولیک آسیب‌های جدی به قطعات هیدرولیکی وارد خواهند کرد روغن 68 را می‌توانید از نوع بهران و پارس تهیه و در دستگاه‌های خود استفاده نمایید هیدرولیک دستگاه به هیچ عنوان نیاز به تعویض روغن را نخواهد داشت فقط از فول بودن روغن اطمینان داشته باشید.

چرا لوله کاروگیت مسلح را انتخاب کنیم:

لوله‌های کاروگیتی در 4 دسته تولید می‌شوند.

1- لوله کاروگیت
2- لوله کاروگیت اسپیرال
3- لوله اسپیرال
4- لوله کاروگیت اسپیرال مسلح

لوله‌های کاروگیت مدل 1-2-3 معمولاً در فشارهای 31.5 تولید می‌شوند و دارای وزن بالا و مقاومت حلقوی پایین می‌باشند. لوله‌های کاروگیت اسپیرال مسلح 64 کیلو نیوتن با قیمتی معادل لوله‌های کاروگیت با 31.5 کیلو نیوتن بوده و مقاومت حلقوی دو برابری باعث شده این نوع لوله از لوله‌های دیگر ارجح‌تر و در پروژه‌های عمرانی استفاده مورد قبول کارفرمایان و پیمان‌کاران قرار گیرد. لوله کاروگیت اسپیرال مسلح با وزنی کمتر و مقاومتی بالاتر و قیمتی به مراتب مناسب‌تر پیمان‌کاران را ترغیب به استفاده در پروژه‌های عمرانی نموده است. استاندارد مورد استفاده در این نوع 18781 بوده که در سازمان استاندارد ایران تدوین و در دسترس عموم می‌باشد.





:: برچسب‌ها: پلی‌اتیلن , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , دستگاه جوش لوله پلاستیکی , لوله پلاستیکی , جوش پلی‌اتلین , ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: